Klassiske...Britiske....og lynhurtige....det er recepten!

Ford Lotus Cortina

Duften af benzin, olie og bremsestøv, effekten fra 2 overliggende knastaksler og 2 larmende dobbelte Weber-karburatorer og hylet fra gearkassen og differentialet. Mere klassisk kan det næsten ikke blive.

Den hvide Ford Lotus Cortina med startnummer 65 er uden tvivl den mest kendte og mest populære historiske racerbil i Danmark. Den køres af H.K.H. Prins Joachim. Bilen har racerhistorie, som går tilbage til 1965, og er i modsætning til de to andre Lotus Cortinaer højrestyret. Det kommer sig af dens tidlige racerhistorie fra utallige løb i England.

Cortinaformerne er velkendte, men en Lotus Cortina adskiller sig væsentligt fra en almindelig Cortina. Ikke mindst ved motoren, en klassisk Lotuskonstruktion på 1,6 liters slagvolumen, to overliggende knastaksler og otte ventiler. Med sine to store 45 mm. Weber-karburatorer yder den omkring 175 hestekræfter, ca. fire gange mere end de svagester Cortinaer klarede sig med i 60-erne.

Med en vægte på under 800 kilo er en Lotus Cortina også i dag en meget hurtig bil. Nøjagtig hvor hurtig varierer med gearingen i bagtøjet, som teamet tilpasser de meget forskellige racerbaner, der køres på.

Den højeste fart op langsiderne varierer mellem 150 og 215 km/t - men ved frit løb ville det gå endnu stærkere. Lotus Cortina kom frem i 1963 og vandt utallige racerløb i perioden, herunder bl.a. det europæiske mesterskab for standardvogne i 1965. I dag sørger Cortina Racing og andre entusiaster for, at dens sejrsrække fortsætter, og fuldt ud lever op til skaberen af Lotus, Colin Chapman's, sejrsrecept - en bil med en stærk motor, lav vægt og en fast undervogn vil altid ligge forrest i feltet.

H.K.H. Prins Joachim

Ford Lotus Cortina nr. 65 fra 1965. Bilens racerhistorie går tilbage til 1965. Bilen er højrestyret.

Motor: Håndbygget 1600 cc 8-ventilet Ford/Lotus motor med 2 overliggende knastaksler og 2 dobbelte 45 mm. Weber-karburatorer. 175 hk.

Transmission: 4 fremadgående gear, 1 bakgear og ligeskårne tandhjul. Enkelt tørpladekobling og spærredifferentiale.

Undervogn: Uafhængig McPherson ophæng fortil. Bagtil stiv bagaksel med spiralfjedre.

Martin Berner

Ford Lotus Cortina nr. 56 fra 1965. Ombygget til racerbil i 1994. Bilen er venstrestyret.

Motor: Håndbygget 1600 cc 8-ventilet Ford/Lotus motor med 2 overliggende knastaksler og 2 dobbelte 45 mm. Weber-karburatorer. 175 hk.

Transmission: 4 fremadgående gear, 1 bakgear og ligeskårne tandhjul. Enkelt tørpladekobling og spærredifferentiale.

Undervogn: Uafhængig McPherson ophæng fortil. Bagtil stiv bagaksel med spiralfjedre.

 

Oscar Davidsen Siesbye

Ford Lotus Cortina nr. 71 fra 1965. Bilen er bygget hos TP Motorsport i 2004. Bilen er venstrestyret.

Motor: Håndbygget 1600 cc 8-ventilet Ford/Lotus motor med 2 overliggende knastaksler og 2 dobbelte 45 mm. Weber-karburatorer. 175 hk.

Transmission: 4 fremadgående gear, 1 bakgear og ligeskårne tandhjul. Enkelt tørpladekobling og spærredifferentiale.

Undervogn: Uafhængig McPherson ophæng fortil. Bagtil stiv bagaksel med spiralfjedre.